POST ORKISZOWO-OWOCOWO-WARZYWNY

Post jest holistycznym lekarstwem dla każdego człowieka. Wpływa pozytywnie na ciało, umysł i duszę. Św. Hildegarda z Bingen była ekspertem w dziedzinie postu. Proponuje cztery różne kuracje postne - aby każdy mógł wybrać wariant dla siebie. Hildegarda z Bingen uznała, że każdy jest indywidualny w swojej konstrukcji fizycznej, charakterze, ma inne silne i słabe strony, w związku z czym nie można stosować jednego typu postu jednakowo dla wszystkich. Post św. Hildegardy z Birgen to prosty sposób do zdrowia.

Zasady diety św. Hildegardy opierały się na następujących filarach:

Odżywianie: zasady żywieniowe są stosowane przede wszystkim w celu zachowania zdrowia i zapobiegania chorobom.

Zioła lecznicze: codziennie stosuje się zioła lecznicze w różnych postaciach, takie jak herbata, przyprawy, maści lub nalewki.

Oczyszczanie: różne metody drenażu, takie jak upuszczanie krwi, baniek, a przede wszystkim post, są stosowane w leczeniu chorób oraz w celu detoksykacji i oczyszczenia organizmu.

Oczyszczenie duszy: Hildegarda z Bingen wskazuje również na oczyszczeniu duszy poprzez miłość, nadzieję, modlitwy, muzykę i medytację. Ponieważ wcześnie odkryła, że całkowite ozdrowienie można osiągnąć tylko poprzez holistyczne podejście (odżywianie, oczyszczanie , pielęgnowanie ciała, umysłu i duszy)

Post św. Hildegardy z Birgen

Hildegarda zalecała cztery rodzaje postów

  1.  Post orkiszowo-owocowo-warzywny,

  2.  Post orkiszowy

  3.  Post z chlebem orkiszowym

  4.  Post ścisły


Post orkiszowo-owocowo-warzywny jest najłagodniejszą form postu i od niej należy zacząć pracę nad swoim zdrowiem.
Nie wolno zbyt rygorystycznie podchodzić do swojego zdrowia i ciała, gdyż możemy wyrządzić bardzo dużo szkód. Najważniejsze jest pozytywne nastawienie, czas, siłą do eksperymentowania z nowymi przyprawami i chęci do zmian.

Zanim podejmiesz decyzję dotyczącą postu, przemyśl:

  1.  Jak długo chcę pościć

  2.  Wybierz czas, kiedy nie jesteś obciążony/obciążona zawodowo.

  3.  Poinformuj lekarza, jeśli cierpisz na choroby przewlekłe.

  4.  Przygotuj zeszyt, w którym możesz zapisać wszystkie swoje myśli, uczucia i odczucia, które przychodzą ci na myśl podczas postu.

  5.  Zaopatrz się wcześniej wszystkie niezbędne składniki i przyprawy, świeże owoce i warzywa- najlepiej z wiadomego źródła.

  6.  Zorganizuj codzienne ćwiczenia na świeżym powietrzu, 20-minutową drzemkę i pozytywne zajęcia umysłu (na przykład czytanie, śpiewanie, malowanie lub inne radosne zajęcia)

Post orkiszowy św. Hildegardy z Birgen można przeprowadzić w zaciszu własnego domu.

KILKA RAD

Dla Hildegardy z Bingen orkisz jest najważniejszym, leczniczym podstawowym pokarmem. Można go spożywać w postaci chleba, makaronu, płatków, owsianki, zupy, a nawet kawy orkiszowej i w każdej formie jest zdrowy. W porównaniu do innych rodzajów zbóż, orkisz jest bogatszy w białko, bogatszy w wiele witamin, a także ma wyższą zawartość minerałów niż, na przykład, pszenica.

Hildegarda z Bingen stosowała zioła do prawie każdego posiłku jako przyprawy w celu wspierania zdrowia. Cenione przyprawy lecznicze to galgant, cynamon, bertram, macierzanka, gałka muszkatołowa i bylica.

Potrawy warto udoskonalić za pomocą tych przypraw i nie tylko w trakcie trawnia postu. Należy je “wciągnać na stałe do swojej kuchni”, gdyz wykazują działanie zdrowotne. Galgant i cynamon rozgrzewają ciało. Bertram pomaga usuwać szkodliwe substancje, macierzanka  wspomaga oczyszczanie skóry, gałka muszkatołowa sprawia, że jesteś szczęśliwy, a bielica zapewnia dobre trawienie. To takie podstawowe ABC

W poście orkiszowo-owocowo-warzywnym pokarmy z orkiszu, takie jak chleb orkiszowy i płatki orkiszowe z warzywami, stanowią podstawę odżywczą. Pomija się mięso i tłuszcze zwierzęce, bo wzmacniają stany zapalne. Jest to zatem najłatwiejszy rodzaj postu i może być przeprowadzany przez każdego teoretycznie przez nieograniczony czas. Jednak, podobnie jak w przypadku każdego innego rodzaju postu, ważne jest, aby dużo ćwiczyć na świeżym powietrzu, codziennie odpoczywać przez maksymalnie 20 minut i wykonywać niezbędną pracę świadomie i z miłością.

Post św Hildegardy z Birgen - przykładowy jadłospis

Rozpocznij swój post orkiszowo-owocowo-warzywny.

 

Śniadanie w trakcie postu

Zacznij dzień od musli orkiszowego. Aby to zrobić, ugotuj 3 łyżki płatków orkiszowych lub 3 łyżki grysiku orkiszowego lub  3 łyżki habermusu. Jabłko pokrój na kawałki i ugotuj.. Dopraw do smaku cynamonemgalgantem i bertramem. Alternatywnie na śniadanie możesz zamówić 1-2 kromki orkiszowego chleba z galaretką z pigwy lub galaretki z porzeczki (bez masła). Można delikatnie namoczyć z oliwą z oliwek.

 

Obiad w trakcie postu

Można przygotować orkiszowe risotto (z orkiszowym ryżem ) Doprawić jedną szczyptą galgantu, bertramu.

Można ugotować ziarno orkiszowe lub ryż orkiszowy na miękko z warzywami i sałatą lub wykonać lekko strawną potrawę. Pobudź swoją kreatywność, która nie ma granic, najważniejsze jest przygotowanie potrawy z orkiszem i warzywami. Unikaj mięsa i tłuszczów zwierzęcych.

 

Kolacja w trakcie postu

Znowu orkisz. Co powiesz na orkiszową zupę z grysiku? Wystarczy włożyć 1-2 łyżki orkiszowej kaszy manny na patelnie bez dodatku tłuszczu, a następnie wlać 500 ml wody i natychmiast wymieszać, aby nie powstały grudki. Jest przyprawiony 1 szczyptą soli, galgantu, bertramu i macierzanki. Teraz gotuj zupę przez 10 minut. Na koniec udoskonal swoją zupę świeżymi, posiekanymi ziołami, jak lubisz.

Alternatywnie możesz przygotować  1-2 kromki orkiszowego chleba skropione odrobiną oliwy z oliwek i i posypane cienkimi plasterkami pomidorów. Do tego jeszcze sól, galgant, bertram lub macierzanka.

Można ugotować dowolną zupę, unikając mięsa.

 

POWODZENIA!